12 januari 2010

Könskriget - del 1

Medborgare! Apropå Anna Laestadius Larssons artikel i SvD om fostermamman Birgitta Allmo's vedervärdiga drapa om Södertäljeflickan så kan Evin Rubar's dokumentär Könskriget vara på sin plats. En av dem som trott (och antagligen fortfarande tror) mest intensivt på den typen av rituella övergrepp som Södertäljeflickan berättade om är professor Eva Lundgren på Uppsala Universitet. Hon figurerar i dokumentären tillsammans med representanter för ROKS och den föregående socialdemokratiska regeringen. Evin Rubar's granskning av den svenska radialfeminismen blev en ögonöppnare för många inom allmänheten för vad som pågick inom den politiska makteliten. Sedan Könskriget visades är det allt fler som insett att arbetet för jämställdhet i Sverige har varit allt för ensidigt samt i många fall byggt på en minst sagt fanatisk och snedvriden syn på män och kvinnor.







Se del 2 av dokumentären Könskriget här.

MER INTRESSANT OM: , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Medborgare X för att du la upp dessa. Jag såg programmen när de sändes och blev förbannad över att det enda man reagerade på i media var att en idiot sa "män är djur". Det är ju fullt med mycket allvarligare saker. Med tiden så har mitt minne av detta bleknat då ingen har lyssnat eller brytt sig. Nu kan jag enkelt hänvisa folk till denna artikel. För övrigt blir jag imponerad av Evin Rubar. Hon var riktigt bra.

KimhZa Bremer sa...

Ja, bra att du lägger upp dem!

Jag blir återigen fysiskt illamående av all denna sjuka galenskap, som finns alldeles tätt på...

Anonym sa...

Man vill inte riktigt tro på att det finns galenpannor av den här kalibern...i vanlig ordning är sanningen underordnad: "ni måste tro på det, ni MÅSTE tro.!" I precis samma sjuka anda som en del startar namninsamlingar utan att ha något som helst på på fötterna: NI MÅSTE TRO!..och så målar man upp en sjuk, vriden bild av vad man anser ha hänt. Ju äckligare och mer skruvad historia, desto bättre...Och människor som redan mår tillräckligt dåligt vill helst ta livet av sig. Bra jobbat ROKS-häxor, och överlevarslem!

Jag är tacksam över att jag sett dessa tv-inslag, det gör mig om möjligt än mer övertygad om att dessa sjuka individer måste stoppas. Det räcker med att se deras galna blickar, men när man hör vad de säger som lök på laxen, så vill man helst nypa sig i armen för att bli väckt ur en mardröm...

/creative

Bitten sa...

Det är ett riktigt psyksjukt samhälle vi lever i numera!! Den lilla svenska ankdammen är proppfull med pirayor, och i den miljön kan ju inget normalt liv frodas!!

Det mest skrämmande i hela det här programmet var, tycker jag, att det kom fram att feministerna totalt vägrar godkänna behandling för män med våldsproblem!! Det bevisar ju verkligen att dom inte är det minsta intresserade av att skydda kvinnor från våld, utan enbart vill skydda sin egen ställning! Om,hemska tanke, behandling av männen skulle drastiskt minska våldet, som ju skett i Norge och andra länder, så skulle ju alla deras argument trilla ihop!!

Jag för min del kan över huvud taget inte förstå hur någon enda människa kan inbilla sig ens för ett ögonblick att feminism har nånting alls med JÄMSTÄLLDHET att göra!!

Medborgare X sa...

Håller med er. När jag ser reportagen igen så slås jag över att jag upplever de ännu värre den här gången. Vissa saker kommer jag ihåg, men så kommer ytterligare vansinniga detaljer som jag inte kommer ihåg. Det var så mycket vansinniga detaljer att det inte gick att smälta allt på en gång. Man måste nog se reportagen ett par gånger för att kunna ta till sig allt.

Tristan sa...

Medborgar X, jag vill bara ge dig "cred" för att ha lagt upp "Könskriget" till allmän beskådan. Jag har nyss sett första delen och måste medge att ROKS-rörelsen med von Wachenfeldt i spetsen jämte dess "chefsideolog" Eva Lundgren är långt värre än jag kunde ana i sin okritiska fördomsfullhet och induktion.

Nu ska jag gå över till del två i könskriget.

Bernt sa...

En sak som ingen kommenterat än är intervjun med de unga tjejerna.

Ungefär med egna ord: Förr visste vi att vissa män var farliga, men nu har vi gått kurs här och förstår att egentligen är ALLA män farliga och vi är såååå glada att vi har blivit upplysta.

Det lyser ju lång väg att det handlar om rena hjärntvätten.
Jag blir både skakad och förbannad på att sånt verkligen sker i Sverige idag på riktigt under stalig kontroll dessutom. Usch!

Medborgare X sa...

Bernt!

Så sant. Visst handlar det om en form av hjärntvätt som dessa unga tjejer utsätts för. Tyvärr är det allt för vanligt bland yngre tjejer som kallar sig feminister att ha den synen. Det finne ett forum som heter Feminetik. Där har under åren en hel del feministiska tjejer med den typen av åsikter samlats.

Tristan sa...

Intervjun med de osäkra "Umeå-tjejerna" gjorde visst intryck av att de blivit hjärntvättade i någon mån.

Men det allra mest upprörande intrycket gav inslaget med Caroline - en tjej som tycktes ha blivit utsatt för människorov (kidnappning) av Bellas Vänner och med hjälp av en tjänsteman vid ett regeringsdepartement som gett legitimitet åt bortrövandet.

Medborgare X, vet du om någon åklagare/polis verkligen har grävt i det fallet? Eller blev det locket på, så snart det uppdagades att departementet ifråga varit inblandat?

Skicka en kommentar

Medborgarperspektiv tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!